ثبت آگهی و تبلیغ تدریس ریاضی
صفحه کنونی: مقالات موفقیت در یادگیری ریاضی راهکارهای عالی برای گرفتن نمره 20 در درس ریاضی

راهکارهای عالی برای گرفتن نمره 20 در درس ریاضی

راهکارهای عالی برای گرفتن نمره 20 در درس ریاضی

برای گرفتن نمره 20 و نمره عالی در درس ریاضی این مقاله را بخوانید. اگر می خواهید در درس ریاضی نمره خوب و عالی بگیرید و حتی نمره بیست و نمره اول کلاس را بگیرید این مقاله را بخوانید.



جزوه برداشتن در کلاس درس: سعی کنید در کلاس درس حتما خودتان جزوه بردارید. هنگام نوشتن مطالب بهتر برای شما جا می افتد. ممکن است نکاتی به نظر شما مهم باشد که دیگران در جزوه خودشان آنها را یادداشت نکنند. بنابراین کپی گرفتن از جزوه سایر دانش آموزان و دانشجویان راه حل خوبی نیست. شما جزوه خودتان را بهتر خواهید فهمید. کارهای لازم در ایام امتحانات برای 20 گرفتن در درس ریاضی: اگر در طول ترم درس ریاضی را خوانده باشید احتمال 20 گرفتن شما بیشتر است. اما اگر کمتر هم خوانده باشید باز نباید نا امید شد. در این ایام خصوصا در کنار داشتن یک معلم خصوصی خوب می تواند بسیار کمک کننده باشد. برای رفع اشکال و جمع بندی یک مدرس ریاضی خوب و با تجربه می تواند بسیار کمک کند. به هر حال تلاش کنید در ایام امتحانات از وقت خودتان بیشتر استفاده کنید و نظم بیشتری هم به خودتان بدهید. از کنار کوچکترین اشکال به صورت بی تفاوت عبور نکنید و اجازه ندهید سوال بی جوابی برای شما باقی بماند.

انجام کار اضافه و داوطلب شدن برای حل تمرینات بیشتر: اگر تمرین اضافه، پروژه یا هر چیز دیگری در کلاس مطرح شد شما برای انجام آن داوطلب باشید. به یادگیری درس و حل مسئله و تمرین علاقه نشان دهید. همه چیز از خود شما شروع می شود. اگر با علاقه و با انگیزه کارها را انجام دهید تمام کائنات در جهت موفق شدن شما دست به کار می شود.



مطالعه ریاضی در طول ترم و نه فقط در شب امتحان: بارها و بارها توصیه شده است که درس ریاضی را در طول ترم بخوانید. ریاضی درس شب امتحانی و حتی ایام امتحانی نیست. اگر می خواهید به خوبی از پس درس ریاضی برآئید و در ایام امتحانات استرس هم نداشته باشید، درس را در طول ترم بخوانید. اگر بخواهید درس را در ایام امتحانات بخوانید بعد از امتحانات هم خیلی زود آن را فراموش کرده و سالهای بعد هم در یادگیری ریاضی مشکل خواهید داشت.



اگر می خواهید ریاضی را 20 بگیرید، بعد از کلاسهای تدریس و تدریس خصوصی ریاضی (اگر شرکت می کنید) درس را مرور نمائید. تمرینها را دوباره حل کنید و مثالها را بررسی کنید. در این مرحله هم اگر سوالی پیش آمد یادداشت کنید که جلسه بعد بپرسید. تمرینها را خودتان از اول حل کنید. به جواب نگاه نکنید. ببینید آیا می توانید حل کنید. تا جایی که می توانید از مغزتان کار بکشید. ذهن شما هر چه بیشتر فعالیت داشته باشد و تمرین حل کند قوی تر می شود. هر چه تمرینات بیشتری حل کنید قوی تر خواهید شد. برای اموزش بهتر درس ریاضی، تا جایی که می توانید تمرین و مسئله حل کنید. تا جایی که ممکن است روی تمرین حل کردن وقت بگذارید. با حل تمرینات بیشتر تسلط شما هم بیشتر شده و احتمال اینکه در درس ریاضی 20 بگیرید بیشتر و بیشتر خواهد شد.



برای خوب فهمیدن متن کتاب درسی باید به صورت مرتب در کلاسهای تدریس مدرسه حاضر شوید. غیبت نکنید و در کلاس درس جزوه یادداشت نمائید. فعال باشید و سوال بپرسید. اگر برای یک درس معلمتان خوب درس نمی دهد از جلسات تدریس خصوصی استفاده کنید. سوالهای امتحانی سالهای گذشته را حل کنید. البته اول شرکت در کلاسهای تدریس مدرسه یا جلسات تدریس خصوصی، بعد مرور و مطالعه کتاب درسی و حل مثالهای حل شده در کلاس درس، سپس حل مسائل اضافه تر کتاب درسی و در نهایت حل سوالهای امتحانی سالهای گذشته. در کلاسهای مدرسه و دانشگاه به سوالات دیگران گوش دهید. سوالاتی که در کلاسهای تدریس مدرسه و دانشگاه توسط افراد دیگر پرسیده می شود ممکن است بعدا سوال شما هم باشد. به سوالهای دیگران و جوابی که به انها داده می شود دقت کنید. اگر بر کتاب درسی و مثالهای ارائه شده در آن و همچنین تمرینات ان مسلط باشید با اطمینان می توانید در امتحان شرکت کنید و حتی 20 بگیرید. در ایام امتحانات دو منبع بسیار خوبی که می توانید روی آن حساب کنید یکی جزوه کلاسی است که خودتان یادداشت کرده اید و دیگری کتاب درسی است که مطالب کلاس هم با توجه به آن تدریس شده است. البته در زمانهایی که وقت کمتری دارید مطالعه جزوه می تواند بهینه تر باشد ولی برای مطالعه عمقی تر و بهتردرس استفاده از کتاب ریاضی مناسب تر می باشد.



اشکالات پیش آمده را یادداشت کنید تا بعدا بپرسید. حین مطالعه و حل تمرین هر اشکال که پیش آمد را یادداشت نمائید تا در جلسات تدریس بعد از معلم، مدرس، دبیر و یا استاد خودتان بپرسید. در کلاسهای تدریس هم اگر وقت برای سوال پرسیدن مناسب نبود، سوال را یادداشت نمائید تا بعدا بپرسید. مشاوره بگیرید. برای موفقیت در هر کاری مشورت کردن بسیار خوب و عاقلانه است. برای موفقیت در تحصیل هم از افرادی که قبلا موفق شده اند مشورت بگیرید. حواستان باشد که از هر کسی مشورت نگیرید. مشاوره شما باید خودش قبلا موفق شده باشد. برای دروسی مانند ریاضی و فیزیک اگر می خواهید فرمولها و روابط را سریع حفظ کنید، قبل از به خاطر سپردن روابط باید آنها را خوب بفهمید و مسئله و تمرین حل کنید. در درس فیزیک معنی فیزیکی روابط را درک کنید. در نهایت می توانید همه ی فرمولها را در یک برگ کاغذ بنویسید تا راحتتر در خاطرتان بمانند و هر جا وقت شد انها را مرور نمائید.





استفاده از کلاسهای خصوصی و جلسات تدریس ریاضی و ریاضی مهندسی و همچنین کلاسهای خصوصی برای سایر دروس در صورتیکه به درستی مورد استفاده قرار گیرد و در کنار آنها خود دانش آموز و دانشجو تمرین و مسئله حل کند و مرور را هم از یاد نبرد، برای موفقیت در تحصیل و کسب نمرات خوب  می تواند مفید و موثر باشد. اگر شما هم به هر دلیلی نتوانسته اید در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه و یا دانشگاه شرکت کنید کلاسهای تدریس خصوصی گزینه خوبی برای شما است. البته همانطور که گفته شد خودتان هم باید مسئله حل کنید و مطالبی که در این جلسات ارائه می شود را بخوانید. در طول ترم درس ریاضی را بخواند. خواندن ریاضی را به ایام امتحانات موکول نکنید. ریاضی برای یادگیری به حل تمرین و مسئله نیاز دارد. برای یادگیری بهتر آن باید وقت کافی برای حل تمرین و مسئله داشته باشید. بنابراین در طول ترم ریاضی بخوانید. برای گرفتن نمره 20 در درس ریاضی  و موفقیت در این درس، علاوه بر موارد بالا، می توانید از کلاسهای تدریس خصوصی هم استفاده کنید. در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی می توانید اگر اشکالی دارید آن را برطرف نموده و تمرینات و مثالهای بیشتری حل نمائید. در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی می توانید اگر در یک یا چند جلسه از کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه و دانشگاه به هر دلیلی غیبت داشته اید، غیبت را جبران کرده و درس را بهتر یاد بگیرید.



استفاده از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی و فیزیک برای کسب نمره بالا و موفقیت در این دو درس می تواند مفید و موثر باشد. البته در کنار کلاسهای تدریس خصوصی خودتان هم باید درس بخوانید. کلاس تدریس خصوصی نمی تواند جایگزین درس خواندن، مطالعه و حل تمرین شما را بگیرد. برای رفع اشکال، یادگیری دروس ریاضی و فیزیک در طول ترم، افزایش معدل، حل تمرینات و مسائل بیشتر و .... می توانید از کلاسهای خصوصی استفاده نمائید. با برنامه ریزی پیش بروید و در طول ترم درس ریاضی را بخوانید. برنامه ریزی برای موفقیت در هر کاری و از جمله برای موفقیت در امتحان ریاضی و کنکور ریاضی لازم است. تمامی افراد موفق برای موفقیت در کار و تحصیل برنامه ریزی داشته اند. بهتر است برنامه خودتان را به صورت مکتوب بر روی کاغذ بیاورید. برنامه ریزی آوردن زمان آینده به حال و اعمال کنترل بر آن است. در کلاسهای تدریس ریاضی جزوه خودتان را یادداشت کنید و سوال بپرسید. یادداشت کردن جزوه در کلاس تدریس ریاضی باعث می شود درس را خوب گوش دهید و تمرکز شما را هم افزایش می دهد. جزوه نوشته شده خودتان از جزوات کپی شده بسیار بهتر است. هر سوالی که برایتان پیش آمد را بپرسید. یکی از عوامل مهم که در گرفتن نمره خوب و حتی بیست گرفتن شما در درس ریاضی مهم و موثر است شرکت در کلاسهای ریاضی مدرسه و دانشگاه و در ضمن حضور فعال در این کلاسها است. اصل مطلب را در کلاس باید یاد بگیرید و در ادامه با خواندن متن کتاب درسی، مرور و حل تمرین و مسئله می توانید تسلط خودتان را افزایش دهید.



برای یادگیری درس ریاضی انگیزه اشتیاق و هدف داشته باشید. هدفی برای خودتان در نظر بگیرید. اگر می خواهید ریاضی را 20 بگیرید بر روی یک کاغذ بنویسید "من مطمئن هستم نمره این ترم من در درس ریاضی 20 است" و این کاغذ را به دیوار اتاقتان بزنید. به این ترتیب برای خودتان هدف تعیین کرده اید. برای رسیدن به هدف خودتان با انگیزه و اشتیاق درس بخوانید و تمام راهکارهای رسیدن به هدفتان را امتحان کنید. هدف سوخت کوره موفقیت است. اگر می خواهید در درس ریاضی عالی عمل کنید و نمره خوبی بگیرید باید برای خودتان هدف تعیین کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید. نمره 20 ریاضی و در اولویت قرار دادن کتاب درسی



بعد از کلاسهای ریاضی و یا جلسات تدریس خصوصی ریاضی درس را مرور کنید. یک از موارد و نکات مهم برای موفقیت در تحصیل و برای موفقیت در درس ریاضی و گرفتن نمره خوب و حتی نمره 20 در درس ریاضی مرور مداوم و پیوسته ریاضی است. خصوصا بعد از کلاسهای تدریس ریاضی و بعد از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی مرور درس بسیار مهم است. مرور ریاضی باعث می شود مطالب مدت زمان بیشتری در ذهن شما باقی بماند و دفعات بعد که خواستید درس را بخوانید و یا تمرین و مسئله حل کنید، انرژی کمتری از شما گرفته شود. بنابراین در برنامه درسی خودتان مرور را هم در نظر بگیرید. نکته دیگر اینکه وقتی در درس ریاضی هدف بزرگی مانند 20 گرفتن را برای خودتان در نظر می گیرید، این هدف به شما جهت می دهد و کارهایی در طول روز انجام می دهید که هماهنگ با رسیدن به هدفتان باشد. در نتیجه ریاضی را به صورت مفهومی و پایه ای یاد می گیرید. به ورزشکارانی که قصد دارند در ورزشهای المپیک و جهانی شرکت کنند دقت کنید. به حرفهایی که بعد از کسب مدال می زنند توجه نمائید. بیشتر حرفهایی که می زنند حول و حوش کلماتی مانند تمرین، اراده و پشتکار است. برای رسیدن به هر هدفی مداومت و تمرین کردن بسیار مهم است. اگر شما هم در این مقطع زمانی مشغول به تحصیل هستید و قصد دارید در ریاضی 20 بگیرید، حل تمرین و مسئله را به عنوان یکی از راهکارهای اصلی مد نظر داشته باشید.



از کتابهای کمک آموزشی ریاضی معتبر استفاده کنید. اگر برای یادگیری بهتر درس ریاضی قصد دارید از کتابهای کمک آموزشی استفاده کنید، از کتابهای کمک آموزشی معتبر استفاده نمائید. از کتابهایی که مربوط به انتشاراتی های معتبر هستند استفاده نمائید. البته همانطور که در بخش های قبل گفته شد، کتاب درسی را در اولویت قرار دهید. کتابهای کمک آموزشی ریاضی برای یادگیری و آموزش بهتر درس ریاضی و برای گرفتن نمره بالا و نمره 20 در درس ریاضی می تواند مفید باشد. تمرینات اضافه تر را از روی کتابهای کمک آموزشی حل کنید و نکاتی که ممکن است در کتاب درسی ریاضی گفته نشده باشد را از روی این کتابها بخوانید.



در ایام امتحانات نیز مطالعه و حل تمرین و مسئله را ادامه دهید. اگر شما در طول ترم درس ریاضی ار خوب خوانده باشید و مطابق مواردی که در بالا ذکر شد عمل کرده باشید، در ایام امتحانات نیز با قدرت و پشتکار مطالعه و حل تمرین ریاضی را ادامه دهید و بهترین نتیجه را خواهید گرفت. بعضی از دانشجویان و دانش اموزان به هوای اینکه در طول ترم درس را خوانده اند، در ایام امتحانات مطالعه را کنار می گذارند و در نهایت نتیجه عالی که همان نمره 20 باشد را نمی گیرند. برای گرفتن نمره عالی در درس ریاضی باید تا سر جلسه امتحان ادامه دهید. در ایام امتحانات اتفاقا تلاش خودتان را چند برابر کنید و نتیجه عالی آن را بعدا خواهید دید. کلاسهای خصوصی ریاضی وقتی مفید است که در کنار کلاسهای اصلی خودتان باشد و در ضمن تمرین و مسئله حل کنید و درس هم بخوانید. به هر حال این کلاسها برای اموزش عمقی درس ریاضی و خوب یادگرفتن ان تا جایی که حتی بتوانید 20 بگیرید می تواند مفید باشد. برای بیست گرفتن در درس ریاضی باید معیارهای بالایی را برای خودتان در نظر بگیرید. در کلاسهای مدرسه و دانشگاه کامل شرکت کنید و در کلاسهای خصوصی هر اشکالی که دارید را بپرسید. شخصی در درس ریاضی 20 می گیرد که هیچ اشکالی نداشته باشد و به اندازه کافی و حتی بیشتر از اندازه لازم تمرین و مسئله حل کرده باشد. در کلاسهای خصوصی می توانید هر اشکالی را برطرف نمائید و هر سوالی را بپرسید.



برای 20 گرفتن در امتحانات نهایی باید با برنامه ریزی پیش بروید. در طول ترم و حتی درایام امتحانات روی وقت خودتان حساس باشید و برای تمامی زمانهای خودتان برنامه داشته باشید. با انگیزه و هدف و با کمک یک برنامه خوب موفقیت شما در تحصیل حتمی است. بعد از کلاسهای تدریس و تدریس خصوصی دروس را مرور کنید. مرور دروس بعد از کلاسهای مدرسه و دانشگاه و کلاسهای خصوصی باعث می شود دروس برای مدت بیشتری در ذهن شما باقی بماند و اگر مطلبی را خوب یاد نگرفته باشید یادداشت کنید تا جلسات بعد بپرسید. 20 گرفتن در درس ریاضی - مطالعه درس در طول ترم



از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی برای تقویت پایه ای ریاضی و فهمیدن کامل آن و برای 20 گرفتن در درس ریاضی می توان استفاده نمود.اگر قصد استفاده از جلسات خصوصی ریاضی برای یادگیری بهتر این درس مهم را دارید، بهتر است در طول ترم از این کلاسها استفاده نمائید. البته در ایام امتحانات هم برگزاری کلاسهای خصوصی ریاضی خوب است ولی نمی توانید کل درس را برای ایام امتحانات باقی بگذارید و نمره خیلی خوبی هم بگیرید. در طول ترم درس بخوانید و در کلاسها شرکت کنید و در ادامه در ایام امتحانات برای جمع بندی و رفع اشکال از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی استفاده نمائید. در کلاس تدریس ریاضی یادداشت کردن جزوه فایده مهم دیگری هم دارد. جزوه ای که در کلاس ریاضی یادداشت کرده اید برای کلاسهای خصوصی ریاضی منبع اصلی خواهد بود. چون در نهایت امتحان ریاضی از مباحثی که در کلاس اصلی خودتان مطرح شده، گرفته خواهد شد. پس بهتر است در جلسات خصوصی ریاضی هم روی همین جزوه تمرکز داشته باشید. از طرف دیگر وقتی خودتان جزوه یادداشت می کنید خیالتان راحت است که کل مطالب در کلاس ریاضی را نوشته اید. جزوه ای که از دیگران می گیرید ممکن است کامل نباشد. برای 20 گرفتن در درس ریاضی این هم مهم است. باید دقیق باشید.



برای بیست شدن در درس ریاضی به نظم و برنامه ریزی نیاز دارید. باید در مرحله اول به صورت واقعی بخواهید این اتفاق بیافتد. اگر اوایل ترم یک بار تصمیم بگیرید که 20 شوید و بعد آن را کنار بگذارید فایده ندارد. باید روی تصمیم خودتان پافشاری کنید و برای رسیدن به آن برنامه ریزی نمائید. روی برگه کاغذی بنویسید من مطمئن هستم نمره ریاضی من این ترم بیست است و آن را به دیوار اتاق خودتان بزنید. اجازه بدهید به صورت دائمی در معرض دید شما باشد. اگر ترمهای قبل نمره ریاضی شما حدود 10 و 11 بوده است اینکه بخواهید یک باره 20 شوید شاید کمی دور از دسترس باشد. البته اگر خودتان بخواهید باز هم امکان آن وجود دارد. اگر در این درس خیلی قوی نیستید می توانید در دو مرحله به هدف بیست شدن در درس ریاضی برسید. مثلا این ترم نمره خودتان را به بالای 16 برسانید و ترم بعد 20 بگیرید. اگر همیشه در حد متوسط بوده اید می توانید همین ترم بالاترین نمره را بگیرید.



مجموعه ای از عوامل که می تواند برای گرفتن نمره خوب ریاضی شما مفید و موثر باشد شامل حضور مرتب در کلاسهای مدرسه یا دانشگاه، حضور فعال در کلاسها و نوشتن جزوه مناسب و سوال پرسیدن، درس خواندن در طول ترم و مرور و حل تمرین و مسئله به اندازه کافی، استفاده از کلاسهای تدریس خصوصی برای رفع اشکال و افزایش تسلط بر درس، مطالعه کتاب درسی و در اولویت قرار دادن آن به نسبت کتابهای کمک آموزشی، رفع اشکال و اجازه ندادن به اینکه هیچ اشکالی باقی بماند و .... است. با در نظر گرفتن موارد ذکر شده می توانید در درس ریاضی بیست شوید. نمونه سوالات امتحانی هم دید بسیار خوبی به شما می دهد و باعث می شود در جلسه امتحان راحت تر از پس سوالات بربیائید.



اگر می خواهید این ترم معدل 18 داشته باشید در برگه ای بنویسید که "معدل این ترم من 18 و یا بالاتر از 18 است" . اگر ترمهای قبل معدل شما حدود 18 بوده است این ترم می توانید به معدل 20 فکر کنید و در برگه کاغذی بنویسید "این ترم مطمئنا معدل من 20 است". این برگه را در جایی بگذارید که همواره در معرض دید شما باشد. باور کنید که می توانید معدل بیست بگیرید و بعد از هدف گذاری و گرفتن تصمیم قاطع  در مرحله بعد سراغ راهکارها بروید. ابتدا تصمیم قاطع بگیرید و برای خودتان هدف مشخصی در نظر بگیرید.  پس سعی کنید حتما در درس ریاضی مداومت داشته باشید و این درس را در طول ترم بخوانید. در طول ترم زمان کافی برای یادگیرشی عمقی و مفهومی درس ریاضی وجود دارد و به راحتی می توانید روی مسائل و تمرینات ان تفکر و تعمق کنید. ریاضی واقعا درس شب امتحانی نیست. شاید با مطالعه ریاضی در ایام امتحانات بتوانید در این درس قبول شوید ولی اگر معیار بالایی برای خودتان در نظر گرفته اید  قصد دارید در درس ریاضی 20 بگیرید حتما باید در طول ترم این درس را بخوانید. با مطالعه درس ریاضی در طول ترم درس بهتر برای شما جا خواهد افتاد.



اینکه گفته می شود نظم داشته باشید به عنوان مثال یکی از مواردی که باید در نظر بگیرید ساعت خواب است. در دوران تحصیل و حتی در کل زندگی اگر ساعت خواب و بیداری منظمی داشته باشید و شب را خوب و به اندازه کافی بخوابید در سر کلاس های درس هم مطالب را بهتر متوجه خواهید شد. در کلاس افرادی که خصوصا در ردیف های آخر کلاس می نشینند مرتب خمیازه می کشند و نصف مطالبی که گفته می شود را خوب متوجه نمی شوند. کلاس های درس برای این افراد بازدهی ای ندارد و 20 گرفتن که هیچ، حتی نمره خوب گرفتن هم برای آنها بعید است. پس شب ها ساعت خواب مشخص و منظمی داشته باشید و به اندازه کافی بخوابید تا در کلاس های درس بتوانید با تمرکز بالا و حواس جمع به درس گوش دهید. دقت کنید که هر چه بیشتر و بهتر در کلاس درس را متوجه شوید بعدا کار شما راحت تر خواهد بود.



منبع: سایت تدریس خصوصی ریاضی


بازدید: 3093
افزودن نظر
نام
نظر خود را درباره این مطلب بنویسید
Security Image
کد امنیتی فوق را وارد نمایید.
آگهی ویژه
تدریس فوق تخصصی ریاضی(متوسطه اول و دوم  و دانشگاه)
آگهی 8 ستاره
مهسا جعفری
تهران
تلفن 09134626069
تدریس خصوصی ریاضیات توسط دکتری ریاضی
آگهی 8 ستاره
زینب طاهری
تهران
تلفن 09191578062
 تدریس خصوصی ریاضی و آمار (حضوری و آنلاین)
آگهی 8 ستاره
ندا ضیایی
تهران
تلفن 09192479298
تدریس خصوصی ریاضیات و فیزیک توسط استاد دانشگاه
آگهی 8 ستاره
حسین شاسواری
تهران
تلفن 09127616624
خصوصی ریاضی دانشگاهی-تضمینی100%-استاد دانشگاه
آگهی 8 ستاره
دکتر بیک محمدلو تضمینی
تهران
تلفن 09127065407- 09307064073
تدریس آنلاین و حضوری ریاضی دانشگاه - مولف 4 کتاب
آگهی 8 ستاره
محمد رجبی
تهران
تلفن 09122213242 (قبل از تماس در واتس اپ پیام دهید)
دکتر بهمن آبادی | دانشجوی المپیادی صنعتی شریف|
آگهی 8 ستاره
دکتر حسین بهمن آبادی
تهران
تلفن 09364166626
تدریس ریاضی دانشگاه در ارومیه
آگهی 8 ستاره
میلاد عباس پور اصل
ارومیه
تلفن 09374275772
درج آگهي در سايت «تدریس ریاضی» رايگان است و مسئوليت آن با آگهی دهنده مي‌باشد.